"baraka" the documentary [1992]

tür : / genre: belgesel / documentary

yönetmen : / director: ron fricke
96 dk. / 96 min.
Filmin KonusuÖzgün ve eşsiz bir eser olan bu filmi ABD’nin sıra dışı yönetmeni Ron Fricke, Amerikalı son dönem filozoflardan Joseph Chemple’in “The Power of Myth / Mitin Gücü” adlı eserinden aldığı ilhamla çekti. Tabiat ile ilişkisi ve kainattaki yeri ile insanı sorgulayan ‘Baraka’, yaşam biçimlerindeki çeşitliliği, değişimi ve insanın bunlara etkisini irdeliyor.
Bir iç dünya tecrübesinin epik sinemacılık alanına yansıması olan filmde yönetmen, ustalıkla buluşturduğu resim ve sesler aracılığı ile kişisel bir tecrübeyi, her izleyene ilham verecek ve dünya çapında etki yapacak, çok anlamlı bir şahesere dönüştürüyor.Bu film için, kameraman-yönetmen Ron Fricke, büyük formatlı 70 mm kamerayı 20 yıl aradan sonra yeniden kullandı.
Dönen yıldız kümelerini yakalamak için, hareket kontrollü imgeleri çekme kabiliyeti olan özel bir kamera da tasarlanan bu filmin montajı için de özel bir bilgisayar yapıldı. Baraka’nın müziklerini yapan New Age müziğinin önde gelen ismi Michael Stearns, yerel müzikleri özgün bir akustik kompozisyonla dokuyarak, görsel zenginliği tamamlayan bir ses şöleni ortaya koydu.‘Baraka’ kelimesinin içerdiği ‘kutsama’, ‘soluk’ ya da ‘yaşamın özü’ şeklindeki mistik anlamların her biri, dünyayı üç kez dolaşmak suretiyle 24 ülkede çekilen ve yapımı güçlü ve sıra dışı filmde çarpıcı bir kompozisyonla yansıyor.
“Baraka”, kelimelerle zor tarif edilebilen, gerçek anlamda ‘görsel’ bir film. “Baraka”‘da konuşma yok, “Baraka”da standart bir olay örgüsü yok. Sadece büyük metropollerin ve mistik doğu’nun gizemli resimleri var. Binbir türlü sinemasal atraksiyonla kotarılan ve sürekli çalan müzik eşliğinde seyirciye sunulan “Baraka”, bizleri kimi zaman Japonya’nın kalabalık yerleşim birimlerindeki kargaşaya ortak ediyor, kimi zamansa sufi törenlerine götürüyor. Açılışında, yaşlı bir maymunun hüzünlü bakışıyla sizi etkileyecek olan “Baraka”, yedinci sanatın teknik anlamda ulaştığı noktayı göstermekle kalmıyor, aynı zamanda bizlere içinde yaşadığımız ‘gelişmiş-sanayii toplumu’ndan insan manzaraları sunuyor.
Baraka (1992) is an experimental documentary film directed by Ron Fricke, cinematographer for Koyaanisqatsi and the other Qatsi films by Godfrey Reggio. Often compared to the experimental documentary Koyaanisqatsi, Baraka’s subject matter is in fact similar–including footage of various landscapes, desolate cityscapes, fields of jets, and industrial areas. The film also features a number of long tracking shots through various settings, including one through a former concentration camp turned into a museum honoring its victims: over photos of the people involved, past skulls stacked in a room, to a spread of bones. While Koyaanisqatsi makes comparisons between natural phenomena and between technological phenomena, Baraka makes comparisons between cultures: for instance, following a shot of a prostitute with one of a geisha and then one of Kabuki dancers, or following a shot of an elaborate tattoo with one of tribal paint.
Documentary film is a broad category of cinematic expression united by the intent to remain factual or non-fictional. … Ron Fricke is an American film director and cinematographer who was the director of photography on Godfrey Reggios -qatsi trilogy of films (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi, and Naqoyqatsi). … Koyaanisqatsi: Life out of balance is a documentary film directed by Godfrey Reggio which consists mostly of slow motion and time-lapse (fast motion) footage, starting with a cave painting, progressing to footage of various natural environmental phenomena such as waves and cloud formations, and then to footage of man… Godfrey Reggio (born March 29, 1940) is a United States director of experimental documentary films. … In motion picture terminology, a tracking shot is the same as a dolly shot or a trucking shot–the camera is mounted on a wheeled platform that is pushed on rails while the picture is being taken. … A concentration camp is a large detention center created for political opponents, aliens, specific ethnic or religious groups, civilians of a critical war-zone, or other groups of people, often during a war. … Prostitution is the sale of sexual services (typically manual stimulation, oral sex, sexual intercourse, or anal sex) for cash or other kind of return, generally indiscriminately with many persons. … Women dressed as maiko (apprentice geisha) in Kyoto, Japan Geisha are traditional Japanese artist-entertainers. … The Kabukiza in Ginza is one of Tokyos leading kabuki theaters. … This article is about the tattoo, a design in ink or some other pigment, usually decorative or symbolic, placed permanently under the skin. …

The movie was filmed in color 70mm film in 24 countries on 6 continents. It contains no dialogue or narration. 70 mm film (or 65 mm film) is a high-resolution motion picture film format. …
The title Baraka comes from a word in the Arabic language meaning essence or blessing. Arabic (العربية) is a Semitic language, closely related to Hebrew and Aramaic. … Alternate use: essence (Shadowrun role-playing game) In philosophy, essence is the attribute (or set of attributes) that make an object or substance what it fundamentally is. … A blessing (from to bless, Old English bleodsian or bletsian) originally meant sprinkling with blood during the pagan sacrifices, the Blóts (reference: AHD). …

The score provided by Brendan Perry and Lisa Gerrard (from Dead Can Dance) and Michael Stearns is noticeably different from the minimalist one provided by Philip Glass for Koyaanisqatsi. Brendan Perry (born June 30, 1959 in Whitechapel, London) is a singer and bassist who was the male half of the duo Dead Can Dance with Lisa Gerrard. … Lisa Gerrard Lisa Gerrard is an Australian musician and singer who gained international renown as part of the music group duo Dead Can Dance with fellow Australian Brendan Perry. … Dead Can Dance was a band comprised of Lisa Gerrard and Brendan Perry. … Philip Glass looks upon sheet music in a portrait taken by Annie Leibovitz. …
The film was produced by Mark Magidson, who also produced and directed the film, Toward the Within, a live concert performance by Dead Can Dance. Toward the Within is the live album of Brendan Perry and Lisa Gerrards Dead Can Dance. …
just like an “haiku”!!
bu film için altyazıya ihtiyaç duymayacaksınız. “dil bir virüstür” w.s. burroughs / you wont need subtitles for this movie. “language is a virus” w. s. burroughs..
http://rapidshare.com/files/110932957/Bara_kam.part1.rar
http://rapidshare.com/files/110935750/Bara_kam.part2.rar
http://rapidshare.com/files/110938034/Bara_kam.part3.rar
http://rapidshare.com/files/110940508/Bara_kam.part4.rar
http://rapidshare.com/files/110942757/Bara_kam.part5.rar
http://rapidshare.com/files/110944914/Bara_kam.part6.rar
http://rapidshare.com/files/110946973/Bara_kam.part7.rar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: