anaakım medyaya karşı alternatif medya: alternatif gazeteler olarak “ ahali ” ve “ mülksüzler “/ alternative media against the main media: ” ahali ” and ” mülksüzler ” as alternative journals

“1980’li yılların başından itibaren dünyada ve Türkiye’de küreselleşmenin
etkisiyle iletişim sektöründe yoğunlaşma ve finansal hareketler hız
kazanmıştır. Kamu hizmeti yayıncılığı tasfiye edilmiş, medya endüstrisinde
tek ve tümleşik bir pazar yapısına geçilmiştir. Türk medyası ise 1980’li
yıllardan sonra yatay ve dikey bütünleşme evrelerini tamamlamış, 2000’li
yılların başından itibaren ise küresel medya devlerine eklemlenmeye
başlamıştır.

Medya ortamının ticarileşmesi, medya mülkiyetinin az sayıda kişinin elinde
toplanması,ekonomik ve sosyal olarak baskı altındaki toplum kesimlerinin
kamusal alanda temsilini zorlaştırmıştır. Küreselleşen medya ortamında
temsil edilemeyen toplum kesimleri, kendi seslerini duyurabilmek için
kendi medyalarını yaratmaya başlamışlardır. Anaakım medyaya karşı
örgütlenme yapıları ve içerikleriyle alternatif bir medya oluşturmaya
başlamışlardır. 1980’li yıllardan sonra küreselleşme dalgasıyla beraber
yeni toplumsal hareketlerin ortaya çıkardığı kolektif hareket kültürü
alternatif medyanın içeriğini ve örgütlenişini etkilemiştir. Alternatif
medya hakim kamusallığın karşısında temsil edilemeyenlerin temsil
edilebildiği karşıt bir kamusal alan oluşturmuştur. Türkiye’de ise
özellikle 1980’lerden sonra kamusal alan farklı seslere açılmaya
başlamıştır. Bu çeşitlilik anaakım medyaya karşı kendini farklı şekilde
ifade eden alternatif bir medyanın oluşumuna da ön ayak olmuştur.

Anaakım medyanın dağıtım ve üretim ilişkileri dışında yer alan Ankaralı
bir grup anarşistin İstanbul’daki arkadaşlarıyla beraber çıkardıkları
aylık anarşist Ahali Gazetesi ve İstanbul’lu bir grup anarşist-komünistin
2007 yılında 9 ay boyunca yayımladıkları aylık anarşist-komünist
‘Mülksüzler’ gazetesi çalışma ilişkileri ve ürün içeriği bakımından
incelenmiştir. Katılımcı gözlem, derinlemesine görüşme ve tema analiziyle
veri toplanmıştır. Uygulamayla elde edilen veriler ışığında gazetelerin
örgütlenişi ve çalışma ilişkileri bakımından anakım medyanın dışında
alternatif bir örgütlenme ve içerik modeli sunduğu belirlenmiştir.

Alan araştırmam boyunca bana karşı çok içten ve sıcak davranan Ahali
ekibine ve Mülksüzler ekibine çok teşekkür ederim; onlardan çok şey
öğrendim. Onlar olmazsa bu tez asla tamamlanamazdı. Ütopyalarımızın bir
gün gerçek olması dileğiyle.

Ve bir Mart günü kaçak bir İstanbul yolculuğunda trenin penceresine ve
göğsüme konan gökkuşağı renkli o kelebeğe çok teşekkür ederim, hayat ve bu
tez için gerekli tüm ilham ondandı çünkü.”

“From the beginning of the 1980’s concentration and financial movements were accelerated in media sector by the effect of globalization throughout the
world and Turkey. Public service broadcasting were sold out and there was
transition to integrated and unique market structure in the media industry. Following the 1980’s, the Turkish media has completed horizontal
and vertical integration phases and from the beginning of 2000, it has
started to be articulated in global media giants.

Commercialization of media context and oligopolistic structure of media
ownership made it difficult for components of society which have been
under pressure to represent themselves in public sphere. These pieces of
society, who are not represented within the globalizing media, tried to
create their own media structures to make their voices heard. They started
to generate an alternative media with their own organizational patterns
and content against the mainstream media. The collective movement culture,which is made visible by the new social movements within the globalization wave after the 1980’s, had effects on the content and the organization practices of the alternative media. Alternative media created an opposite public sphere in which the unrepresented could be represented against the dominant publicity. In Turkey, especially after the 1980’s, public sphere was open to different voices. This diversity made it possible for the alternative media that expresses itself in a different way.

In the practical part of the study, monthly anarchist newspaper “Ahali”,
which is published by a group of anarchist people from Ankara through the
circle of in İstanbul, and monthly anarchist-communist newspaper
‘Mülksüzler’ which is published by a group of anarchist-communist from
İstanbul during the nine months in 2007 is analyzed from the perspective
of working practices and content. Data is collected through a number of
methods involving participant observation, in-depth interview and theme
analyses. In the light of the data collected through the practical part of
the study, it is pointed out that the newspaper presents an alternative organization and content model that stands apart from the mainstream media.”

türkçe / turkish !!!

indir / download:

http://www.mediafire.com/?xvmhyt1md8e4w2k

Bir Yanıt “anaakım medyaya karşı alternatif medya: alternatif gazeteler olarak “ ahali ” ve “ mülksüzler “/ alternative media against the main media: ” ahali ” and ” mülksüzler ” as alternative journals”

  1. sevdiye Says:

    cok saol

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: